Omtaler

«... to prisbelønte romaner som begge foreligger på norsk først nå. De er korte, stilistisk knappe og tilbakeholdne, men tematisk gjennomsyres de av en eksistensiell følelse av tomhet, av fremmedgjøring i forhold til tid, omgivelser og andre mennesker. En mental berøringsangst som hegnes elegant om i språk og stil. (...) Med to gode oversettelser i samme bokhøst er endelig Peter Stamm introdusert for norske lesere.»

Bergens Tidende, Anne Schäffer, 13.12.2010
Les hele artikkelen

«'Agnes' er imidlertid ikke bare en fiffig litterær lek, det er også en vakker, lavmælt kjærlighetsfortelling. Jeg liker triste, melankolske fortellinger og lot meg derfor villig forføre av Peter Stamms poetiske roman. Han skriver på en måte som lokker fram molltonene i mitt eget sinn.

Romanen er på kun 135 små sider, og må dermed kunne karakteriseres som en stor fortelling i et lite format.»

Bok og samfunn, Jorid Mathiassen, 29.10.2010
Les hele artikkelen

«Peter Stamms roman en av de vakreste historier som noen ung sveitsisk forfatter har skrevet den siste tiden, en metafor for et land som er så nøytralt at det ikke engang blander seg inn i sine egne anliggender. Den som ønsker å vite hva som skjer med Sveits, må ... også bli fortrolig med Peter Stamms avvisninger og bortvendte blikk.»

Andreas Isenschmid, DIE ZEIT

«Det er nesten ikke til å tro at 'Agnes' skal være en debutroman. Her finnes ingen forserte metaforer, ingen overflødige sammenligninger, ingen adjektiver som bare er dekorative attributter, ikke et ord for mye eller for lite. Peters Stamms prosa er i all sin enkelhet fullkomment smidig – rett og slett fullkommen. Det er bare å gratulere sveitsisk litteratur med denne nye og særegne stemmen.»

Peter Hamm, FOCUS

«I sin prosadebut forteller den sveitsiske hørespillforfatteren Peter Stamm en realistisk, men samtidig fantastisk historie. De knappe dialogene er som tatt ut av hverdagen. Med et språk som i sin kjølighet nesten minner om rapportene fra en vitenskapsmann som betrakter et insekt i et forstørrelsesglass, lykkes forfatteren å få frem bilder som er overraskende kompakte og kraftfulle.»

DER SPIEGEL